Festiwale muzyczne są prawdopodobnie jednym z największych fundamentów kultury młodzieżowej. Czasopisma internetowe przypominają o pierwszym w historii festiwalu Woodstock w 1969 roku, a ponad 32 miliony Amerykanów - w tym 14,7 miliona w tysiącleciach - pojawiło się na co najmniej jednym festiwalu muzycznym w 2017 roku.
Obecnie miłośnicy muzyki mają do wyboru kilka wielkich festiwali, z których każdy znany jest ze swojego niepowtarzalnego klimatu i tłumów. Ale z tych wszystkich plotek i stereotypów związanych z konkretnymi festiwalami muzycznymi, ile z nich jest prawdą? Zapytaliśmy 665 uczestników o ich ulubione festiwale, jak spędzali tam czas, jakie substancje były obecne (czy jest tam jedzenie i woda - czy tylko grzyby?), i więcej. Kontynuujcie ilościowe zagłębienie się w kulturę wielkich imprez, takich jak Burning Man i Coachella, oraz w to, jak bardzo zmieniły się festiwale muzyczne na przestrzeni czasu.
A Big Deal
Większość znanych festiwali muzycznych ma wysoką cenę. W 2018 roku ogólne bilety wstępu na Coachellę sprzedano za 429 dolarów, a producenci islandzkiego Secret Solstice Music Festival ogłosili, że oferują muzyczne przeżycia z podróży w cenie miliona dolarów. Mimo to, nasza ankieta przeprowadzona wśród 665 uczestników festiwalu sugeruje, że warto - 63% respondentów stwierdziło, że uczestnictwo w festiwalu muzycznym było "doświadczeniem zmieniającym życie". Jednak ci, którzy uczestniczyli w festiwalach w latach 80. i wcześniejszych, mieli o wiele większe szanse, by to powiedzieć. Prawie 83 procent ankietowanych, którzy uczestniczyli w festiwalu w tym czasie, uważało, że zmienił on życie, w porównaniu z 65 procentami, które uczestniczyły w festiwalach w latach 2011-2018.
Około 82 procent osób, które uczestniczyły w Woodstock w 1969 roku, nazwało swoje doświadczenie zmieniającym życie - największym wpływem wszystkich mierzonych festiwali. Ultra Music Festival, Electric Daisy Carnival (EDC) i Burning Man były również jednymi z najwyżej ocenianych festiwali pod względem ich wpływu, a następnie Austin City Limits, Coachella i Lollapalooza.
Najwyższe akty prawne
Wśród najbardziej obsesyjnie nastawionych fanów, festiwalowe składy nie są niczym innym jak zapomnianymi. Kilka magazynów internetowych uszeregowało swoje ulubione festiwalowe lineupy wszechczasów, pozwalając uczestnikom przypomnieć sobie o swoim własnym podejściu do muzyki w złotych latach. Ale niektórzy artyści z pewnością zajmują wyższe miejsca wśród festiwalowiczów niż inni. W oparciu o naszą ankietę przeprowadzoną wśród 665 osób, pięć najbardziej pamiętnych artystów festiwalowych to Red Hot Chili Peppers, Jane's Addiction, Kendrick Lamar, Beyoncé i Tiësto.
Festival Extracurriculars
Czy w przeszłości festiwale muzyczne były bardziej "hardkorowe", czy teraz są bardziej dzikie niż kiedykolwiek? Zapytaliśmy uczestników ankiety o to, jakie działania pamiętali, będąc świadkami lub uczestnicząc w festiwalach muzycznych. Nasze dane sugerują, że marihuana ma już za sobą długą tradycję - prawie 76 procent ankietowanych pamięta konsumpcję puli na festiwalach muzycznych w latach 80. i wcześniejszych, w porównaniu z około 44-46 procentami w latach 90. i kolejnych.
Jeśli chodzi o inne formy aktywności, to wydaje się, że z czasem festiwale również stały się bardziej oswojone: Ankietowani używali mniej twardych narkotyków i byli świadkami mniejszej przemocy i zamieszek, seksu i nagości na festiwalach, które miały miejsce po latach 80. Chociaż złych zachowań można się spodziewać tylko podczas doświadczeń z festiwalami muzycznymi, przemoc może odejść do przeszłości.
Partying Hard
Festiwale muzyczne mogą przyciągać tłumy do swoich głównych artystów, ale są również znane z tego, że przyciągają uczestników zainteresowanych rekreacyjnym zażywaniem narkotyków, piwem, a nawet publicznym seksem. Ale czy jest to bardziej prawdziwe dzisiaj niż w przeszłości?
Zapytaliśmy uczestników ankiety, czy byli świadkami lub uczestniczyli w ośmiu aktach podczas ich muzycznych doświadczeń festiwalowych: spożycie alkoholu, używanie marihuany, używanie twardych narkotyków, nagość, sprzedaż narkotyków, seks i przemoc. Według naszych danych ankietowych, festiwale muzyczne w latach 80. i wcześniej podobno miały więcej momentów przemocy, nagości i zażywania narkotyków niż ich współczesne odpowiedniki.
W naszej ośmiopunktowej skali, Burning Man wyróżniał się jako najbardziej hałaśliwy festiwal muzyczny, a następnie Woodstock '69 i Bonnaroo. W międzyczasie najbardziej oswojonym festiwalem muzycznym był Warped Tour, z czego średnio tylko 1 z 8 wymienionych aktów. Austin City Limits i South by Southwest (SXSW) również były stosunkowo oswojone, z czego średnio mniej niż 3 z tych 8 aktów zostały wymienione.
Wszystko albo nic.
Alkohol i narkotyki są tak powszechne na festiwalach muzycznych, że czasami uważa się za radykalny akt uczestniczenia w nich na trzeźwo. Jednak zgodnie z wynikami naszych badań, zaskakująca liczba melomanów wzięła udział w festiwalach na trzeźwo - zależy to jednak od tego, na jakim festiwalu uczestniczą.
Ogólnie rzecz biorąc, prawie co czwarty respondent był trzeźwy podczas doświadczeń z festiwalami muzycznymi - ale w tym samym czasie kolejna ćwiartka stwierdziła, że na festiwalach muzycznych mieszała alkohol z wieloma narkotykami, takimi jak marihuana, kokaina, LSD, ecstasy i grzyby.
Warped Tour był najbardziej trzeźwy z festiwali, 72 procent respondentów stwierdziło, że nie spożywało żadnych substancji podczas uczestnictwa w nich. Fakt ten nie jest obcy uczestnikom Warped Tour, organizatorom i wykonawcom, którzy znają ten festiwal jako promujący zdrowe środowisko i poradnictwo dla osób wracających do zdrowia po narkotykach i uzależnieniach. Tymczasem Burning Man był najbardziej pobłażliwy: 45 procent festiwalowiczów Burning Man mówiło, że pili i zażywali narkotyki.
Z czasem wzrósł odsetek osób, które zdecydowały się na wstrzymanie się od używania narkotyków i alkoholu podczas festiwali muzycznych. Tylko około 14 procent ankietowanych powiedziało, że wstrzymało się od głosu na festiwalach muzycznych w latach 80. i wcześniejszych, w porównaniu z około 25 procentami, które uczestniczyły w festiwalach i robiły to w latach 2011-2018.
Superlatywy dźwiękowe
Festiwale muzyczne to o wiele więcej niż grające na nich zespoły. Wokół nich zbudowane są całe społeczności, nie mówiąc już o wszystkich namiotach sprzedawców oferujących piwo i towary. Ale kiedy festiwale muzyczne były najbardziej znane ze swojej muzyki, a nie z atmosfery czy społeczności?
Zapytaliśmy uczestników ankiety, które festiwale muzyczne i okresy zasługują na pewne superlatywy, takie jak "muzyka wysokiej jakości", "najbardziej artystyczna i duchowa" oraz "najlepsza dla nowych przyjaźni". Jak się okazuje, poprzednia dekada była chyba najlepsza pod względem wykonawstwa - festiwale muzyczne w latach 2000-2010 zyskały najwyższy poziom "muzyki wysokiej jakości". Jednak festiwale muzyczne w latach 2011-2018 były uważane za najbardziej artystyczne i duchowe, podczas gdy festiwale muzyczne z lat 80. i wcześniejszych były uważane za najlepsze dla nowych przyjaźni.
Na dzień dzisiejszy, oto jak wyglądają festiwale: Austin City Limits i South by Southwest (SXSW) związane z muzyką na najwyższym poziomie. Electric Daisy Carnival (EDC) został nazwany najbardziej artystycznym i duchowym, co jest prawdą według fanów EDM, którzy opisują ten gatunek muzyczny jako kulturę wspólnoty i muzycznego uznania. Ankietowani stwierdzili, że Burning Man był najlepszym festiwalem dla nowych przyjaźni, a zarazem najgorszym dla muzyki wysokiej jakości. Jednocześnie uczestnicy Warped Tour mieli kilka poważnych narzekań - został uznany za najmniej artystyczny i duchowy, a także za najgorsze miejsce do nawiązania nowych przyjaźni.
Festiwal Tradycja
Każdego roku miliony Amerykanów podjeżdżają na festiwale muzyczne, biwakują i zachwycają swoich ulubionych artystów. I nawet jeśli te festiwale są zasadniczo przeznaczone do słuchania artystów na żywo, każdy festiwal wnosi do stołu swoją własną, niepowtarzalną kulturę i tłum.
Zbadaliśmy, jak w ciągu ostatnich kilku dekad zmieniły się festiwale muzyczne w Stanach Zjednoczonych, a także jak niektóre słynne festiwale o znanych nazwach naprawdę się wyróżniają. Bez względu na to, czy chodzi o zrozumienie zażywania narkotyków i alkoholu, czy też rodzaju ludzi, którzy uczestniczą w tych ważnych wydarzeniach, wyniki naszych badań dają nam lepsze zrozumienie tego, co sprawia, że te ważne wydarzenia są tak pociągające dla Amerykanów na całym świecie.
Nie ma wątpliwości: Muzyka jest istotną częścią amerykańskiego życia, a Cloud Cover Music stara się zapewnić łatwy, wygodny i przyjemny przekaz muzyki do firm w całym kraju. Aby dowiedzieć się więcej o naszych usługach i o tym, w jaki sposób można wykorzystać legalną muzykę, aby poprawić jakość obsługi klienta, odwiedź stronę CloudCoverMusic.com.
Metodologia i ograniczenia
Aby zbadać, jak zmieniły się doświadczenia związane z festiwalami muzycznymi od lat 80. i wcześniej, przeprowadziliśmy ankietę wśród 665 osób, które kiedykolwiek uczestniczyły w dużym festiwalu muzycznym i poprosiliśmy, aby opowiedziały o swoich najbardziej pamiętnych festiwalowych doświadczeniach. Nasza pula respondentów składała się z uczestników Woodstock '69, którzy uczestniczyli aż do ostatniego festiwalu Coachella. Pięćdziesiąt cztery procent naszych respondentów to mężczyźni, a 46 procent to kobiety. Po zakwalifikowaniu naszych respondentów do ankiety, porównując ich zgłoszone daty uczestnictwa z datami festiwali od lat 70., ustaliliśmy, że mamy 26 osób, które uczestniczyły w festiwalach w latach 80. i wcześniejszych, 106 uczestników z lat 90., 235, którzy uczestniczyli w festiwalach w latach 2000-2010 oraz 298, którzy uczestniczyli w festiwalu muzycznym w latach 2011 i 2018. Wyliczyliśmy wskaźniki używania alkoholu, używania narkotyków, a także innych wydarzeń, które miały miejsce, pytając respondentów, czy uczestniczyli lub byli świadkami różnych działań festiwalowych, a następnie wykreśliliśmy afirmatywne odsetki według dekady, aby porównać, ile osób uczestniczyło w X wydarzeniu w danym okresie. Najbardziej pamiętnym atutem artysty może być odzwierciedlenie tego, jak często zespoły te występują na festiwalach w porównaniu z innymi zespołami. Ponieważ jest to kampania zrealizowana w ramach ankiety i poprosiliśmy niektórych respondentów o zastanowienie się nad ich doświadczeniami związanymi z festiwalami muzycznymi, które potencjalnie sięgają lat 80-tych i 70-tych lub wcześniejszych, dane te mają pewne ograniczenia, do których zaliczają się telescoping, pamięć selektywna i przesada.