Ankieta przeprowadzona na temat znaczenia muzyki w codziennym życiu ludzi wykazała, że muzyka jest ważniejsza od filmów, telewizji, radia, gazet, a nawet literatury. W rzeczywistości muzyka była trzecia pod względem znaczenia dopiero po Internecie i telefonach komórkowych. Około 61 procent respondentów stwierdziło, że muzyka była ważna lub bardzo ważna w ich życiu; tylko 10 procent stwierdziło, że muzyka była nieważna lub bardzo nieistotna.
Ludzie doświadczają wielu emocji, pozytywnych i negatywnych, w zależności od tego, jaka muzyka jest grana, o jakiej porze dnia i w jakiej przestrzeni architektonicznej. Aby być ich najbardziej efektywnym, firmy wszelkiego rodzaju muszą zrozumieć znaczenie muzyki dla swoich klientów, jak również dla ich tożsamości marki.
Oczywiście słaby wybór muzyki i tła muzycznego, słaba jakość odtwarzania muzyki lub problemy z głośnością mogą spowodować, że klienci będą źle myśleć o firmie lub opuszczą firmę. Jednakże od 32 do 41 procent ankietowanych stwierdziło, że zareaguje negatywnie lub bardzo negatywnie na ciszę.
Pomimo tych badań opinii klientów, z badaniami naukowymi na ich poparcie, zbyt wielu właścicieli firm nie do końca rozumie znaczenie muzyki dla nich. W rzeczywistości, 24 procent zgłosiło, że nie rozumie, jak muzyka wpływa na nastroje i decyzje ich klientów.
Dlaczego muzyka jest ważna
Badanie psychologiczne z 2013 roku wykazało, że uczestnicy słuchali muzyki z określonych powodów, takich jak regulowanie nastroju i pobudzenie, osiąganie samoświadomości i wyrażanie związków społecznych. Jednak większość osób biorących udział w badaniu stwierdziła, że pierwszy i drugi powód - znacznie bardziej indywidualny nacisk na muzykę - były dla nich bardziej przekonujące niż trzeci. Oznacza to, że wiele osób używa muzyki, aby poczuć się lepiej, uciec od stresu, uspokoić się, podekscytować lub spędzić czas. Mimo to, spójność społeczna może być ważnym składnikiem tego, jak muzyka jest wykorzystywana w biznesie. Wszystkie te elementy splatają się, aby pomóc Ci zrozumieć, jak Twoja marka jest postrzegana przez klientów, których chcesz.
Kiedy muzyka pasuje do przestrzeni, a klienci doceniają wybór muzyki, prawie 4 na 10 osób zostaje dłużej w tych firmach lub miejscach publicznych, co stanowi około 35 procent. Około 31 procent wraca do tego miejsca, 21 procent poleca firmę innym, a 14 procent twierdzi, że kupiłoby więcej".
W przeciwieństwie do tego, niewłaściwa muzyka przy niewłaściwej głośności, w komercyjnym biznesie, może spowodować, że klienci odejdą. Około 44 procent ankietowanych klientów stwierdziło, że muzyka w biznesie w dużym lub bardzo dużym stopniu może skłonić ich do odejścia; 19 procent nie miało wpływu na decyzję o pozostaniu. Około 38 procent zgłosiło, że zła muzyka lub niewłaściwy wolumen mogą sprawić, że nie wrócą do firmy, a 36 procent, że kupi mniej. Około 25% stwierdziło, że nie poleciłoby tej firmy innym osobom. Kiedy opuścili firmę, 52 procent stwierdziło, że muzyka była tak głośna, że uniemożliwiała rozmowę, a 44 procent stwierdziło, że była głośna lub irytująca.
Wybory muzyczne mają również głęboki wpływ na samopoczucie pracowników w pracy. Podczas badania 66 procent pracowników zgłosiło, że muzyka w tle w ich miejscu pracy miała na nich pozytywny lub bardzo pozytywny wpływ, 4 procent zgłosiło, że odczuwało negatywne lub bardzo negatywne uczucia związane z muzyką w miejscu pracy, a 7 procent nie wiedziało.
Muzyka sprawia, że pracownicy są bardziej produktywni, zwłaszcza młodsi; 26 procent pracowników w wieku od 16 do 64 lat stwierdziło, że muzyka sprawia, że są bardziej produktywni, ale 49 procent osób w wieku od 16 do 24 lat stwierdziło, że muzyka sprawia, że są bardziej produktywni w pracy. Ogólnie rzecz biorąc, 43% pracowników stwierdziło, że muzyka sprawiła, że ich środowisko pracy stało się bardziej relaksujące.
Rodzaje firm z muzyką w tle
Aby zacząć rozumieć miejsce, jakie muzyka może zajmować w Twojej firmie, dowiedz się więcej o tym, w jaki sposób wpływa na różne osoby w różnych miejscach. Niektóre oczywiste uwagi dotyczące psychologii muzyki pokazują, że głośna muzyka może ranić uszy klientów i utrudniać rozmowę. Głośność może być wyższa w centrum handlowym niż w małej restauracji, ponieważ konsumenci oczekują różnych doświadczeń. Niskie poziomy głośności zazwyczaj wiążą się z poważnymi emocjami, w tym smutkiem, natomiast wyższe - ze szczęściem i humorem. Normy te mogą być pomocne przy rozważaniu rodzaju muzyki, która może być odpowiednia dla Twojego biznesu.