Jako właściciel firmy, jesteś odpowiedzialny za zapewnienie, że każdy menedżer i lokalizacja w firmie stosuje się do przepisów dotyczących licencjonowania muzyki.

Jest to szczególnie ważne w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w wielu lokalizacjach. Niuanse prawne i wymagania licencyjne mogą szybko skomplikować sprawę. W sytuacji, gdy muzyka jest tak łatwo dostępna za pośrednictwem darmowych usług streamingowych, menedżerowie w organizacji mogą naruszać prawo autorskie, nawet nie zdając sobie z tego sprawy.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące strumieniowego przesyłania muzyki w biznesie

1. Czy mogę korzystać z darmowych usług muzycznych, takich jak Apple Music, Spotify, czy Pandora, aby odtwarzać muzykę w firmie?

Krótko mówiąc, nie. Podczas gdy usługi te doskonale nadają się do użytku osobistego w domu lub w samochodzie, są one przeznaczone wyłącznie do użytku prywatnego. To dlatego, że usługi takie jak Spotify i Tidal są usługami B2C, a nie B2B. W rezultacie, istnieją różne zasady, których osoby prywatne i firmy muszą przestrzegać, kiedy chcą cieszyć się muzyką.

Jeśli nie posiadasz planu biznesowego, utwory na platformach streamingowych są zazwyczaj licencjonowane do jednorazowego użytku. Musisz kupić licencję Public Performance License (PPL), aby legalnie odtwarzać utwory w swoich lokalizacjach biznesowych.

2. Czy mogę odtwarzać muzykę zakupioną i pobraną z iTunes lub płyt CD w mojej firmie?

Nie. Zakup plików MP3 i płyt CD nie stanowi "własności". Kupując MP3, kupujesz tylko kopię oryginalnego utworu i nie otrzymujesz automatycznie licencji Public Performance License wraz z pobraniem. W rzeczywistości, zakup MP3 jest bliższy "dzierżawieniu" utworu niż jego posiadaniu.

3. Czy istnieją wyjątki lub zwolnienia dotyczące wymagań w zakresie licencji na muzykę?

Tytuł 17 (Prawa autorskie) sekcja 110 kodeksu federalnego USA szczegółowo określa wyłączenia dotyczące naruszenia praw autorskich. W tym rozdziale wymienione są wyjątki dotyczące wykorzystania w celach edukacyjnych, szkoleniowych, instruktażowych i religijnych, a także wąskie zwolnienia dla właścicieli firm.

Jeśli chodzi o firmy, w tej sekcji stwierdza się, że firma o powierzchni mniejszej niż 2000 stóp kwadratowych brutto (3.750 dla restauracji) może grać w radiu lub telewizji, gdzie prawa autorskie są objęte przez nadawców.
Lokalizacje biznesowe o powierzchni większej niż 2000 stóp kwadratowych brutto mogą również odtwarzać radio lub telewizję bez licencji na publiczne odtwarzanie, pod warunkiem, że w danej lokalizacji znajduje się nie więcej niż 6 głośników, z czego nie więcej niż 4 głośniki mogą być umieszczone w każdym 1 pomieszczeniu lub w przyległej przestrzeni zewnętrznej.

4. Czy muszę posiadać licencję na muzykę, aby prowadzić występ na żywo w mojej firmie?

Firmy są zobowiązane do zakupu licencji na publiczne odtwarzanie w przypadku każdego występu na żywo z muzyką chronioną prawem autorskim. Obejmuje to na ogół zespoły muzyczne z okładkami i występy karaoke.

Licencja na publiczne wykonanie nie jest wymagana, jeśli impreza ma charakter prywatny, na przykład przyjęcie urodzinowe lub wesele, lub jeśli wykonywana muzyka jest oryginalnym dziełem, "tradycyjną" muzyką, lub jest uważana za własność publiczną.

5. Jak legalnie przesyłać muzykę w biznesie?

Wynik końcowy? Jako firma będziesz prawdopodobnie musiał uzyskać licencję Public Performance dla każdego utworu, który grasz w zasięgu ręki klientów. Może to wymagać od Ciebie wynegocjowania umów z Organizacjami Ochrony Praw Wykonawców lub wykupienia abonamentu na usługę, która uzyska dla Ciebie licencje.

W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie głównymi PRO są: ASCAP (Amerykańskie Stowarzyszenie Kompozytorów, Autorów i Wydawców), BMI (Broadcast Music, Inc.), SOCAN (The Society of Composers, Authors and Music Publishers of Canada), Re: Sound, and Sound Exchange.

Przestrzeganie przepisów dotyczących licencjonowania muzyki w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie wykracza jednak o krok poza jedną licencję PPL. Aby mieć pewność, że pracujesz zgodnie z prawem, musisz nabyć różne licencje w zależności od tego, jak będziesz korzystać z muzyki.

Licencja Public Performance License będzie chronić Twoją firmę legalnie, jeśli przesyłasz strumieniowo muzykę na miejscu. Jeśli jednak Twoja firma planuje wykorzystać piosenkę obok materiałów szkoleniowych, prezentacji lub reklamy, będziesz musiał uzyskać licencję na synchronizację.

6. Jak mogę uzyskać licencję na muzykę od organizacji zajmujących się prawami wykonawców?

Możesz negocjować umowy licencyjne z każdą z Organizacji Praw Wykonawców i uzyskać PPL dla ich katalogu lub możesz zapisać się na usługę w celu wynegocjowania korzystniejszych dla Ciebie ofert.

Praca z PRO w trybie one-on-one może być skomplikowana, szczególnie w przypadku licencji na muzykę popularną.

Ponieważ wiele popularnych piosenek ma wielu autorów i producentów, prawa autorskie mogą być potencjalnie w posiadaniu wielu organizacji. W takim przypadku będziesz potrzebował umów z każdym z powiązanych PRO.

Często bardziej opłacalne dla przedsiębiorstw jest kupowanie "licencji ogólnych" obejmujących katalogi wielu organizacji praw autorskich.

Cena za licencję zbiorczą zależy od wielu czynników, w tym:

  • Rodzaj działalności.
  • Sposób, w jaki muzyka jest wykonywana, np. nagrana z miłością, czy dźwięk i obraz razem.
  • Wielkość Twojego przedsiębiorstwa.
  • Liczba lokalizacji.

7. Jak uniknąć kary pieniężnej w przypadku współpracy z organizacjami zajmującymi się prawami do wykonywania utworów w systemie "one-on-one"?

Po nabyciu licencji Public Performance License lub licencji zbiorczej od Performing Rights Organizations musisz składać miesięczne raporty zgodności jako dowód właściwego użytkowania.

Potencjalne opłaty, licencje i miesięczne zobowiązania zostały przedstawione w poniższych źródłach:

Stany Zjednoczone

  • Umowy licencyjne na muzykę ASCAP i formularze sprawozdawcze
  • Licencje muzyczne BMI dla przedsiębiorstw
  • Wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie rzetelnej wymiany informacji

Kanada

  • SOCAN Tariffs & Forms
  • Re: Sound Reporting Form

Tworzenie i utrzymywanie systemów i procesów umożliwiających legalne odtwarzanie muzyki w Twojej firmie może być czasochłonne, ale jest to tylko część zgodności z przepisami. Licencjonowanie muzyki jest ciągłym problemem zgodności, na który wpływ ma każdy członek Twojej organizacji, więc jest kilka kroków, które musisz podjąć, aby uniknąć kar za strumieniowe przesyłanie muzyki.

Po pierwsze, należy edukować członków organizacji w zakresie powszechnych błędnych przekonań i tego, co nie jest dozwolone. Na przykład, wszyscy pracownicy muszą być świadomi faktu, że korzystanie z usług transmisji strumieniowej lub nawet pobieranie plików MP3 jako tła muzycznego w firmie jest niedozwolone. Należy również dokonać rozróżnienia w odniesieniu do muzyki, która może być odtwarzana samodzielnie w firmie, oraz piosenek, które mogą być dodawane do materiałów wizualnych, takich jak prezentacje.

Następnie należy upewnić się, że posiadasz odpowiednie licencje kocowe, abyś nie wpadł w kłopoty, gdy firma gra piosenkę napisaną, nagraną i wyprodukowaną przez artystów reprezentowanych przez różne PRO.

Wreszcie, zgodność i dostęp do odpowiednio licencjonowanej muzyki musi być łatwy i scentralizowany. Jeśli istnieje jakakolwiek pomyłka co do tego, jaka muzyka może być odtwarzana w każdym miejscu lub gdzie można znaleźć listy odtwarzania, które są objęte licencją kocową, istnieją możliwości bardzo kosztownych wypadków.

8. Jakie są grzywny i kary związane z naruszeniem prawa autorskiego?

Grzywny i kary za nielegalne przesyłanie muzyki w firmie mogą wynosić od 750 do 150 000 USD za każdy utwór zagrany bez odpowiedniego zezwolenia.

Podczas gdy nabywanie licencji w organizacjach zajmujących się ochroną praw autorskich i prowadzenie miesięcznych raportów może być kosztowne, ryzyko bycia pozwanym znacznie przewyższa te koszty.

9. Czy istnieje prostsze rozwiązanie?

Firmy, które chcą odtwarzać muzykę strumieniowo, muszą zmierzyć się z wieloma decyzjami i kosztami. Nic dziwnego, że coraz więcej firm zwraca się ku usługom muzycznym B2B, które pomagają w utrzymaniu zgodności z przepisami w sposób łatwy i przystępny cenowo.

Te miesięczne usługi będą kosztować od 16 do 40 dolarów za lokalizację i zapewnią poczucie bezpieczeństwa przed problemami związanymi ze zgodnością i miesięcznym raportowaniem, a także bogaty katalog muzyki dla firm do wykorzystania jako tło muzyczne. Usługi te zwykle zajmują się papierkową robotą związaną z licencjonowaniem muzyki w Twoim imieniu, ale zalecamy poprosić Twojego dostawcę o listy weryfikacyjne licencji.

Cloud Cover Music zapewnia legalną transmisję strumieniową muzyki dla firm już od 16,16 USD miesięcznie, zapewniając dostęp do ponad 120 stacji obejmujących dziesiątki popularnych gatunków.